PolskiEnglishукраїнська
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Blog » Uszkodzenie przesyłki w transporcie - prawa i obowiązki

Uszkodzenie przesyłki w transporcie - prawa i obowiązki

Data dodania: 25-08-2023
Jakie prawa i obowiązki przysługują nadawcy, odbiorcy i przewoźnikowi?
Na co zwracać uwagę odbierając lub nadając przesyłkę?
Ubezpieczenie przesyłki - zakres ochrony i wyłączenie odpowiedzialności.


Nadanie lub odbiór paczki, to procedura wykonywana niemal automatycznie. Dziś niemal każdy korzysta z usług firm kurierskich, paczkomatów czy innych form przesyłania towaru i praktycznie nie zastanawia się nad tą kwestią. Kupując jednak urządzenie (lub wysyłając je do serwisu), którego wartość jest znacząca, warto poświęcić klika minut na zapoznanie się z prawami i obowiązkami jakie spoczywają na nadawcy, przewoźniku i odbiorcy, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. O ile kwestia dotyczy zakupu towaru sprawa sprowadza się praktycznie do otworzenia przesyłki w obecności kuriera i zweryfikowaniu, czy urządzenie nie zostało uszkodzone w transporcie. Większe wyzwanie czeka osoby, które decydują się wysłać urządzenie do serwisu. Stąd kilka rad, które poniżej opisujemy.

1. Pakowanie.

Należyte przygotowanie przesyłki do przewozu spoczywa na nadawcy. Przyjmuje się, że powinien on opakować towar w taki sposób, by w normalnych warunkach przewozu nie został uszkodzony. Samo owinięcie autoklawu w folię strech, bądź włożenie go w karton wykonany z cienkiej tektury, nie zabezpieczy urządzenia przed uszkodzeniem. Nowe autoklawy pakowane są w skrzynie wykonane z grubej tektury lub z drewna. Dodatkowym zabezpieczeniem są wypełnienia odseparowujące autoklaw od skrzyni. Tak opakowane urządzenie nawet jak zostanie uszkodzone w transporcie, to nikt nie zarzuci nadawcy, że przyczynił się do powstałej szkody złej jakości opakowaniem. Dlatego najlepszym opakowaniem pozostaje zawsze to oryginalne. W przeciwnym wypadku musimy sami się wysilić, by stworzyć barierę ochronną. Najlepszym rozwiązaniem jest owinięcie urządzenia folią bąbelkową i włożenie tak owiniętego autoklawu do kartonu. Pomiędzy ściany kartonu a owinięte urządzenie wkładamy wypełnienie w postaci styropianu, pociętej tektury, starych szmat czy choćby kawałków gąbki. Owijając karton w folię strech musimy pamiętać gdzie jest góra a gdzie dół, by autoklaw nie podróżował do góry nogami. Warto też nakleić na karton strzałki informujące o pozycji paczki jak również naklejki ostrzegawcze.

 

alt

2. Uszkodzenia.

Dlaczego paczki narażone są na uszkodzenia w transporcie? Ich droga z punktu A do punktu B wiedzie poprzez ręce i auto kuriera odbierającego przesyłkę, magazyn przyjęć w mieście A, sortownię, załadunek na ciężarówkę kursującą pomiędzy miastem A a miastem B, kolejny magazyn i kolejnego kuriera, który ostatecznie dostarcza nadaną przesyłkę. Miejsc przeładunku jest więc sporo. W każdym z nich nasza paczka narażona jest na upadek czy uderzenie. Dodatkowo w trakcie jej przewożenia może znaleźć się pod kilkoma innymi paczkami, które będą ją ugniatać przez dłuższy czas. Dlatego tak ważne są tu wypełnienia przestrzeni znajdujących się pomiędzy urządzeniem a ścianami kartonu.

 

alt

3. Ubezpieczenie.

Mimo, iż uszkodzenia przesyłek stanowią promil w setkach paczek jakie wysyłamy z naszej firmy za pośrednictwem firm kurierskich, to mimo tego każdą z nich ubezpieczamy. Ubezpieczenie jednak może nie zadziałać gdy:

a) odbierzemy przesyłkę od kuriera bez zastrzeżeń
b) do uszkodzenia przyczyni się niewystarczający sposób opakowania towaru

Dlatego tak ważne jest, by zawsze sprawdzać w obecności kuriera stan odbieranego urządzenia. Jeżeli zauważymy, że zostało ono uszkodzone, odmawiamy przyjęcia przesyłki, sporządzamy protokół szkody i informujemy nadawcę o zaistniałej sytuacji. Jak przesyłka powróci do nadawcy z podpisanym protokołem szkody, wówczas wdroży on procedurę reklamacyjną i w zależności od stopnia uszkodzenia ubezpieczyciel zapłaci za naprawę lub nowe urządzenie.

 

alt

4. Podstawy prawne.

Omawiane kwestie podlegają pod paragrafy kodeksu cywilnego i prawa przewozowego, które jasno precyzują prawa i obowiązki spoczywające na odbiorcy, przewoźniku czy nadawcy. Zapewnienia w stylu „nie musi pani sprawdzać stanu przesyłki przy kurierze” lub „ma pani trzy dni na sprawdzenie przesyłki” można wsadzić między bajki. Wszak nie zawsze towar uszkodzony zostaje przez przewoźnika. Czasami może upaść odbiorcy po odebraniu przesyłki i dlatego trzeba jasno określić kto zawinił.

Kodeks Cywilny

art. 545§2: w razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, ze w czasie przewozu nastąpił ubytek, lub uszkodzenie rzeczy obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika.

art. 545§1: sposób wydania i odebrania rzeczy sprzedanej powinien zapewnić jej całość i nienaruszalność; w szczególności sposób opakowania i przewozu powinien odpowiadać właściwościom rzeczy.

Prawo Przewozowe

art. 74.1: jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona.

Art. 76: przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia.

Art. 53.4 Uprawnienie nadawcy do rozporządzania przesyłką wygasa, gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy, albo odebrał przesyłkę.

Art. 65.3.1 Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności jeżeli utrata, ubytek, lub uszkodzenie przesyłki powstały z braku niedostateczności lub wadliwości opakowania rzeczy, narażonych w tych warunkach na szkodę wskutek ich naturalnych właściwości.


 

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu